Τρίτη 30 Σεπτεμβρίου 2008

Yπολογιστές και μαθησιακή διαδικασία


Δύο καίρια προβλήματα της παιδείας σήμερα είναι τι μαθαίνουμε στα παιδιά και πώς τους το μαθαίνουμε. Ενώ το μάθημα εξακολουθεί να διδάσκεται, κατά κανόνα, μέσα από βιβλία στεγνά και αδιάφορα, και από εκπαιδευτικούς συχνά καταπτοημένους, το εξωσχολικό περιβάλλον εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς, προσλαμβάνοντας μορφές που, είτε τις εγκρίνουμε είτε όχι, αναμφίβολα κινούν το ενδιαφέρον (όλων μας, όχι μόνο των νέων) πολύ περισσότερο από το μουχλιασμένο, αποστειρωμένο, ανοργασμικό περιβάλλον της σχολικής τάξης. Αν δεν αξιοποιήσει την τεχνολογική επανάσταση, το σχολείο θα αποκοπεί ακόμα περισσότερο από την υπόλοιπη κοινωνία.

Κυριότεροι εξωσχολικοί ανταγωνιστές των παραδοσιακών μεθόδων άντλησης και μετάδοσης της γνώσης είναι η τηλεόραση και οι υπολογιστές, ενώ το σχολείο, όπως λειτουργεί σήμερα, υποβαθμίζεται σε θεσμοθετημένο καταναγκασμό και αγγαρεία (και το βιβλίο περιθωριοποιείται από μικρούς και μεγάλους
— όταν δεν εγκαταλείπεται ολοκληρωτικά).

Με τους υπολογιστές, μπορούμε να αξιοποιήσουμε τις ποικιλόμορφες δυνατότητες των διαδραστικών πολυμέσων (κείμενο μαζί με εικόνα, ήχο, βίντεο ή κινούμενο σχέδιο, πίνακες, χάρτες κ.ά.) για να φτιάξουμε μαθήματα που ο μαθητής θα μελετήσει με ενδιαφέρον, ασκήσεις που θα παρέχουν κίνητρα, και επαναλήψεις, διασυνδέσεις, επεκτάσεις, εναλλακτική και ενισχυτική διδασκαλία που θα συντελούν στην εμπέδωση, διερεύνηση και διεύρυνση του γνωστικού αντικειμένου.

Στο μέλλον κάπως έτσι θα μπορούμε να σπουδάζουμε όλοι. Τι απαιτείται; Να γραφτεί το λογισμικό που θα παρουσιάζει με ελκυστικό τρόπο τα κείμενα και το οπτικοακουστικό υλικό, τις ασκήσεις, τις επαναλήψεις
— όλα εκείνα τα καλούδια που θα δείξουν στους μαθητές ότι η μάθηση μπορεί, και πρέπει, να είναι, πάνω απ’ όλα, χαρά κι ευχαρίστηση.

Δεν είναι εύκολη δουλειά. Είναι πολύ πιο δύσκολη από τη συγγραφή απλών διδακτικών βιβλίων. Αυτή είναι, όμως, η κύρια δουλειά που πρέπει να γίνει. Αντί, δηλαδή, να σχεδιάζουμε τώρα τα καινούργια διδακτικά βιβλία, θα έπρεπε να ετοιμάζουμε το περιεχόμενο και το λογισμικό ηλεκτρονικών μαθημάτων. (Γίνεται κάποια δουλειά από διάφορους φορείς
— ασυντόνιστα, όμως, και αποσπασματικά.)

Ετικέτες

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα